Pojazdy serwisuje:



Uaz na sprężynach by DardeS

Sprężyny w uazie.

   Przeróbka zawieszenia uaza z resorów na sprężyny śrubowe nie należy do najprostszych ale zdecydowanie poprawia właściwości jezdne auta (przy założeniu że jest wykonana poprawnie). Aby ułatwić sprawę tym którzy mieliby ochotę zmodyfikować swojego uazika (lub innego resoraka) w podobnym kierunku przedstawiam krótki opis naszej przeróbki.

   Głównym celem naszej przeróbki było poprawienie własności jezdnych uaza w terenie, tak aby zwiększyć wykrzyż osi i jednocześnie móc pojechać trochę szybciej na wybojach. Chcieliśmy też przy okazji przesunąć przedni most do przodu aby zwiększyć kąt natarcia.

   Abyśmy mieli dużą możliwość modyfikowania parametrów zawieszenia postanowiliśmy skonstruować je tak aby elementy sprężyste i tłumiące pasowały od samochodu LR Dicsovery I do którego dostępnych jest bardzo dużo różnej wysokości i twardości sprężyn i amortyzatorów o różnym skoku i sile tłumienia.  Skorzystaliśmy również z wahaczy od dyskoteki a konstrukcja zawieszenia tak z przodu jak i z tyłu to konstrukcja dwóch wahaczy wzdłużnych z drążkiem Panharda.

   Mosty uaza muszą zostać pozbawione mocowań resorów, potem należy dociąć radiusy do których będą przykręcane wahacze. Radiusy będą przyspawane do mostu w ten sposób aby wahacz znajdował kilka mm od rury mostu i nie dotykał do niej podczas pracy mostu np. przy dużych wykrzyżach.

   Bardzo ważne jest prawidłowe ustawienie mostu i mocowań wahaczy. W pozycji spoczynkowej auta czyli na postoju przy normalnym obciążeniu główka mostu musi znajdować się pod takim samym kątem jak przy resorach aby zapewnić prawidłowe smarowanie całego dyferencjału. W tej pozycji zawieszenia mocowanie wahaczy do ramy powinno być neutralne czyli tuleja do której będzie mocowany wahacz powinna być równoległa do wahacza. I przy tej pozycji auta powinna być dobierane długości i miejsca mocowania drążków panharda. Drążek ten powinien być ustawiony jak najbardziej w poziomie, wtedy jego wychyły nadwozia względem mostu są najmniejsze.


Fot.1 Ułożenie drążka Panharda w poziomie zamocowanego na długim wzmocnionym ramieniu.

 


 

   Należy też poprowadzić go tak aby nie kolidował z silnikiem czy z ramą. Jeżeli będzie to drążek ‘łamany’ musi być odpowiednio wzmocniony gdyż będą na niego działały duże siły zginające. Z praktyki wynika że drążek panharda i jego mocowania to z reguły najsłabsze punkty zawieszeń które dobierane były metodą prób i błędów czyli bez wykonywania obliczeń konstrukcji dlatego warto poświęcić im więcej uwagi przy doborze przekrojów oraz miejscach łączenia z ramą oraz mostem. Wszystkie próby wystąpienia możliwych kolizji poszczególnych elementów zawieszenia najłatwiej sprawdzić po wyjęciu sprężyn i opuszczaniu,  podnoszeniu zawieszenia oraz przy próbach krzyżowania osi. Po dojściu do założonych parametrów skoku zawieszenia należy zabezpieczyć możliwość wystąpienia kolizji po przez zastosowanie odbojów oraz pasów przytrzymujących nadmierne opadanie mostu.

   W Uazie przednie sprężyny najłatwiej jest zamocować na zewnątrz ramy a tylne musimy zmieścić wewnątrz za względu na mały prześwit między kołem a ramą z tyłu auta. Jeśli mamy do dyspozycji płaską równą i wypoziomowaną podłogę, ustawień można dokonać poziomując ramę auta a później również za jej pomocą ustawiając mosty. Można do tego posłużyć się kilkoma lewarami lub wg. mnie najdokładniej za pomocą śrub rzymskich. Do pomiarów i ustawienia równoległego mostów należy przyjąć konstrukcyjne punkty ramy np. miejsca mocowania resorów.


Rys.1  Siły składowe przenoszone przez drążek Panharda na most.

 


Poniżej fotografie z naszej przeróbki zawieszenia w uazie.

 

 

Używamy plików cookies w celu ulepszenia naszej strony internetowej. Możesz zmienić ustawienia zapisywania plików cookies w przeglądarce. Pliki cookies wykorzystywane do istotnego działania strony zostały już ustawione.

Akceptuję pilki cookies z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information